Persoonsgebonden budget (PGB)
KINDZAKEN biedt ondersteuning en begeleiding aan kinderen en jongeren met een psychiatrische beperking
zoals ADD, ADHD, ODD, PDDNOS, het syndroom van Asperger of klassiek autisme.(Beschrijvingen)
Wanneer er een officiële diagnose is gesteld, kan door het zorgkantoor een PGB worden toegewezen.
Binnen de regels van het PGB kan KINDZAKEN het volgende zorgaanbod bieden
- begeleiding thuis
- begeleiding op school
- begeleiding in vrije tijd
- opvoedondersteuning
- de training "ik ben speciaal"
- Sociale vaardigheidstraining op maat samengesteld
- begeleiding bij het ontwikkelen van zelfredzaamheid en zelfstandigheid, eventueel toewerken naar zelfstandig wonen
- begeleiding en ondersteuning bij het maken en onderhouden van vriendschappelijke relaties
Afhankelijk van uw wensen kunnen we kijken wat nodig is aan begeleiding en ondersteuning.
Zowel expertdeskundigheid als ervaringsdeskundigheid is bij KINDZAKEN in huis,
dus neem gerust contact op om te informeren naar de mogelijkheden van ondersteuning en begeleiding van uw kind of jongere.
beschrijving van psychiatrische syndromen. |
ADHD |
Asperger |
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Kinderen kunnen zich slecht concentreren en niet stilzitten. Plannen is lastig, ze doen vaak voordat ze denken. Volgens onderzoek komt AD(H)D voor bij 1-4 procent van de kinderen |
Een stoornis uit het autisme-spectrum. Kinderen met normale of hoge intelligentie, maar met grote moeite in sociale omgang en met emoties. 1 op de 200 kinderen zou een stoornis uit het autismespectrum hebben. |
ADD |
Dyslexie |
Dezelfde problemen met plannen en aandacht als ADHD, maar dan zonder impulsiviteit en overbeweeglijkheid. Daardoor nog weleens over het hoofd gezien. Kinderen komen vaak stil en passief over. |
Kinderen met dyslexie hebben hardnekkige problemen goed te lezen en spellen. De volgorde van letters wordt gemakkelijk verhaspeld. Veel oefenen helpt soms. Schattingen lopen uiteen van 1 tot 3,5 procent van de jeugd. |
Dyscalculie |
DcD |
Net als bij dyslexie heeft dyscalculie niets te maken met iemands intelligentie. Kinderen met dyscalculie (circa 2 procent) kunnen zich de basisrekenvaardigheden, ondanks veel oefening, zeer moeilijk eigen maken. |
Development Coordination Disorder (DCD) of dyspraxie is een verstoring van de motoriek. Kinderen (2 procent) hebben moeite met eenvoudige coördinatie en bewegingen, van een pen vasthouden tot veters strikken. |
NLD |
PDD-NOS |
Problemen met het non-verbale leervermogen.Gehoorde informatie wint van wat gezien of gevoeld wordt.
Vaak geeft dit problemen met ruimtelijk inzicht, oorzaak-gevolg-relaties, schoolse vaardigheden en het werktempo. |
'Pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet nader omschreven' is een wat vage diagnose. Er zijn autistische kenmerken, maar te weinig voor de term autisme.
De sociale intuïtie is slecht ontwikkeld, wat vaak onzeker maakt. |
|